لایه برداری پوست

انتقال تجربیات

دمنوش
ریمل چشم
کرم دور چشم
سیر سیاه
مراقبت های مو
غذای حیوانات خانگی
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

لایه برداری پوست

لایه برداری پوست باعث بر گرداندن شادابی و طراوت به پوست صورت می شود. گاهی اوقات احساس می کنیم که پوست دیگر آن چنان که باید براق و شفاف نیست به همین منظور می توان از پیلینگ استفاده کرد. پلینگ را می توان به روش های مختلفی مانند استفاده از اسکراب و یا روش های دیگر به کار برد که به طور کلی این روش ها باعث می شود سلول های مرده و آلودگی های موجود در سطح پوست و یا منافذ بلند شده و پوستی سالم و با طراوت را ایجاد می کنند. درست که پیلینگ یا لایه برداری به شما پوست جدیدی هدیه می کند اما باید به یاد داشته باشید که اگر این عمل را با فاصله زمانی کم استفاده کنید می تواند نتیجه عکس داشته باشد. استفاده بیش از حد از پیلینگ باعث متورم شدن و پوسته پوسته شدن پوست می شود. شما بلافاصله با دیدن این علائم باید پیلینگ را متوقف کنید و برای انجام دوباره آن به پوست خود استراحت بدهید.



پیلینگ پوست چیست؟

لایه برداری یا پیلینگ روشی ست که طی آن سلول های مرده پوست به علاوه یک لایه پوست از روی صورت بلند شده و طی این عمل پوستی شفاف و تازه را مشاهده خواهید کرد. بعد از انجام این عمل کرم ها و محصولات مراقبتی دیگر در عمق بیشتر پوست فرو می روند و عملکرد بهتری را خواهند داشت.




فواید لایه برداری پوست صورت

با افزایش سن تعویض سلول های جدید کاهش می یابد. پیلینگ صورت باعث می شود این جابجایی رخ دهد و از ایجاد پوست های بی رنگ جلوگیری می کند. به علاوه با استفاده از این روش جای لک و جوش از بین می روند همچنین جوش های سر سیاه نیز با استفاده از پیلینگ ناپدید می شود.

این عمل در خانه با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند برس لایه برداری، اسکراب و یا لیف انجام می شود. این روش از طریق سایش سلول های مرده را از بین می برد. استفاده از سفید آب در حمام در زمان های قدیم با همین منظور استفاده می شده است. این روش که در خانه و کم هزینه می باشد نوعی از پیلینگ صورت است. لایه برداری صورت با دستگاه هزینه بالاتری دارد این روش نیز از دسته غیر شیمیایی و فیزیکی می باشد.

پیلینگ شیمیایی پوست با استفاده از موادی مانند آلفاهیدروکسی اسید یا بتاهیدروکسی اسید انجام می شود این مواد در بیشتر محصولات لایه بردار وجود دارند و باعث جدا شدن سلول های مرده از روی پوست می شود. کرم و ماسک پیلینگ یکی از روش های شیمیایی و قوی است که در خانه انجام می شود. برای اینکه بتوانید بهترین محصول پیلینگ را انتخاب کنید باید نوع پوست خود را بشناسید.

روش دیگر لایه برداری که توسط پزشک انجام می شود میکرودرم است و به صورت عمیق انجام می شود. برای انجام این عمل از دستگاهی کمک می گیرند که روی پوست کریستال های ریزی می ریزد و لایه برداری را انجام می دهد.



زمان انجام پیلینگ پوست

این یک قانون است که باید لایه برداری را کم انجام دهید. یادتان باشد که قرار نیست با لایه برداری زخم و یا لک های جدید روی پوست خود ایجاد کنید بنابراین بهتر است که لایه برداری را کم انجام دهید تا پوست تازه جایگزین پوست قدیمی شود. در نهایت لایه برداری باید پوست شفاف و تمیز را برای شما به همراه داشته باشد. اما اینکه زمان مشخصی داشته باشد به نوع پوست شما بستگی دارد.

لایه برداری انواع پوست چگونه است؟

پوست های حساس

برای پوست های نرم باید از لیف نرم و مرطوب استفاده کرد. همچنین ماسک های شیمیایی که مواد فعال کمی دارد برای این نوع پوست مناسب است در صورتی که در هفته یک یا دو بار استفاده شود. اسکراب های قوی برای پوست های حساس مناسب نبوده و ایجاد التهاب و لک قرمز می کند.

پوست های چرب

پوست های چرب نسبت به محصولات لایه بردار قوی و ابزارهای موجود مقاومت بیشتری دارند و در هفته می توانید ۵ بار اقدام به پیلینگ صورت کنید. به همین منظور می توانید از دستگاه پاکسازی صورت در طول صبح و از سرم یا ماسک در شب استفاده کنید.

پوست های معمولی

افرادی که دارای پوست معمولی هستند برای استفاده از انواع لایه بردارها دستشان باز است. اما در هفته تنها ۳ بار مجاز به استفااده از آن ها هستند.

پوست های خشک

برای این نوع پوست بهتر است از روش های غیر شیمیایی استفاده شود. به همین منظور استفاده از لایه بردارهای گیاهی انتخاب مناسبی می باشد.


نکاتی که باید رعایت کنید

زمانی که پوست آکنه و جوش دارد هرگز به دنبال لایه برداری نروید. این عمل می تواند پوست را با مشکل بزرگتری رو به رو کند به همین منظور باید ابتدا جوش ها را درمان کنید و بعد پیلینگ را شروع کنید.

زمانی که شما برنزه کرده باشید، لایه برداری بر روی پوست شما ایجاد لک های قهوه ای می کند.

زمانی که پوست دارای زخم و عفونت است باید لایه برداری را متوقف کنید. این عمل می تواند عفونت را بر روی پوست گسترش دهد. در این صورت باید از آب رسان ها برای بهبود پوست استفاده کنید.

پوست ما روزانه سلول های زیادی را از دست می دهد که معمولاً همراه با پوسته ریزی است. این پوسته ریزی موجب می شود حالت طبیعی و هموار بودن پوست از بین برود و آرایش روی پوست ننشیند. استفاده از کرم های لایه بردار، با از بین بردن سلول های مرده پوست، موجب زیبا و شفاف شدن پوست می شود. علاوه بر این، این کرم ها موجب رفع چین و چروک، رفع جوش های سرسیاه، باز کردن منافذ پوست، جوانسازی پوست، روشن شدن پوست، کاهش لکه های پوستی و آبرسانی به پوست می شود. در واقع کرم های لایه بردار، با شکستن اتصال بین سلول های مرده پوست، باعث تسریع ریزش آن ها، کاهش قطر منافذ پوست و حذف باکتری های مضر می شوند. در واقع، این کرم ها با ایجاد یک سوختگی شیمیایی خفیف باعث جدا شدن سلول های مرده و تحریک لایه های زیرین جهت ساخت الاستین و کلاژن می شوند، در نتیجه موجب جوان شدن پوست می شوند.

 

انواع کرم لایه بردار

اما توجه به این نکته لازم است که باید کرم لایه برداری را خرید که، متناسب با نوع پوستمان باشد. زیرا در غیر این صورت ممکن است پوستمان آسیب بیشتری ببیند.

افرادی که پوست خشکی دارند، بهتر است از لایه بردار استفاده نکنند، زیرا کرم های لایه بردار موجب خشکی پوست می شوند؛ البته کرم های لایه بردار حاوی AHA برای این دسته مناسب است، زیرا علاوه بر حذف سلول های مرده پوست، پوست را خیلی خشک نمی کند.

کرم لایه بردار حاوی BHA برای افرادی که پوست مستعد آکنه دارند، مناسب است. افرادی که پوست حساس دارند بهتر است یکبار در هفته از این کرم ها استفاده کنند و علاوه بر خرید کرم مناسب پوست حساس، حتماً کرم را روی قسمت کوچکی از پوست خود تست کنند تا مطمئن شوند که به آن حساسیت ندارند. این افراد ممکن است به کرم های AHA، حساسیت نشان داده و پوستشان تحریک شود. در صورت بروز قرمزی شدید، سوزش و خارش در دوره مصرف کرم، باید مصرف کرم قطع شود و به متخصص پوست مراجعه شود. افرادی که پوست چرب دارند، می توانند ، به صورت یک روز در میان استفاده کنند. همچنین کرم های لایه بردار، برای افراد دارای پوست نرمال یا مختلط نیز مناسب است. در ابتدای مصرف این کرم ها، ممکن است فرد احساس کند که پوستش بدتر شده است، در صورتیکه این کرم با برداشتن لایه های سطحی پوست، موجب دیده شدن لک ها و آسیب های قبلی پوست می شود. به مرور زمان با رفع اسکارها و جوش ها، پوست سالم هویدا می شود.

فواید استفاده از کرم های لایه بردار

به طور خلاصه، استفاده صحیح از این کرم ها می تواند موجب بهبود کلاژن سازی پوست و رفع چین و چروک های ظریف پوست، روشن تر و شاداب تر شدن پوست، رفع جوش، بهبود لک ها پوستی و در نهایت افزایش تأثیر داروهای موضعی شود.

عوارض کرم های لایه بردار

در کنار فواید کرم های لایه بردار، مصرف بیش از حد آن می تواند موجب حساس شدن و واکنش های پوستی شود. در واقع استفاده از این کرم ها، موجب حساس شدن پوست به نور خورشید می شود و در صورت عدم استفاده از ضدآفتاب، ممکن است بیمار نتیجه معکوس گرفته و وضعیت پوستش وخیم تر از قبل شود. همچنین استفاده از این کرم ها، برای افرادی که پوست خشک دارند، ممکن است دردساز باشد، چون باعث خشکی بیشتر پوست می شود؛ بهتر است این افراد لایه برداری را زیر نظر متخصص پوست انجام دهند

حوه انتخاب کرم لایه بردار مناسب پوست

بهتر است هنگام خرید کرم لایه بردار، مقدار کمی از آن را روی پوست ساعد یا استخوان زیر فک امتحان کنید تا مطمئن شوید که حساسیتی به ترکیبات آن ندارید. هفته ای یکبار و نهایتاً دو بار می توان از این کرم ها استفاده کرد. کرم های لایه بردار را باید شب ها استفاده کرد تا اشعه های مضر خورشید باعث تحریک پوست نشود. در طول روز هم باید هر 4 ساعت از ضدآفتاب استفاده کرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.